söndag 12 juni 2011

Var är alla barnlösa män?

Var är alla barnlösa män? Det finns massor av kloka tjejer som bloggar och skriver foruminlägg, men jag kan inte påminna mig om att ha läst en enda mans blogg om detta (förutom Marcus Birro som slutade blogga 2009). Vad beror det på?

Här hos oss verkar det vara jag som sörjer mest. Kanske för att vi nu har fått veta att det är hos mig felet ligger, kanske för att jag sörjer öppet, kanske för att jag är mer angelägen om att få barn än vad sambon är.

Det känns ofta orättvist. Sedan jag fick höra att sambons spermier är tiptop medan mina ägg är få och av tveksam kvalitet har balansen rubbats en aning. I början av vår försöka- få-barn-resa var jag ibland helt övertygad om att felet inte låg hos mig. Nu vet jag att det gör det.

Det rätta här är förstås att intala sig att det är vårt problem, att det är vi som inte kan få barn. För mig känns det ändå mer som att det är mitt problem, min brist och mina tillkortakommanden. Det beror inte på sambon, det beror på mina tankar. Jag vet ju att han kan börja om, han kan hitta någon annan tjej, medan jag tycks ha lämnat mina fertila år bakom mig om de ens funnits.

Tillbaka till första stycket: Var är ni, alla män som lider av att barnet inte kommer? Om det finns någon eller några som bloggar anonymt kanske jag kan få lite mer förståelse för hur männen tänker kring detta. Visst kan jag prata med sambon, men jag behöver fler perspektiv precis som jag får flera aspekter än min egen när jag läser andra tjejers bloggar.

9 kommentarer:

  1. Hej, tack för din kommentar på min blogg. Jag susa in här och fastnade för ditt sätt att skriva. Ang. män som bloggar så råkade jag snubbla övern en barnlöshetsblogg skrivet av en man. Har tyvärr glömt vad den hette och om jag inte minns fel så skrev han oxå om att han kände sig ensam om att blogga just som man. Män har nog en tendens till att hålla allt mera inom sig medan vi kvinnor söker tröst i att googla info och få allehanda tips om olika piller och drycker man kan inta för att öka på fertiliteten.

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina kommentaren hos mig, det värmer verkligen!
    Kommer definitivt titta in mer här :)

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Lina: Roligt att du tittade in! Undra varför det är så? Alltså att kvinnor letar information, tips och stöd medan männen verkar hålla mycket för sig själva? Inte för att generalisera, men att döma av hur bloggandet ser ut verkar det vara så.

    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Anna: Tack själv, det är så roligt att få kommentarer! All lycka imorgon!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Verkligen ett bra inlägg! Jag känner precis som du i allt du skriver, då det även är mig "det är fel på". Rädslan att maken ska hitta en ny yngre flamma som är grymt fertil är med mig dagligen. När jag pratar med maken om det blir han mest frustrerad. Han tycker att jag borde förstå att det bara är mig han vill ha. Jag fr väl lite på det :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Charlotte: Mmm, det är så vitt jag vet inte så att unga tjejer springer benen av sig efter sambon, men i teorin så kan det ju hända och då kan ju han börja om på ruta ett. Även sambon blir frustrerad om jag nämner det, men sådant händer ju hela tiden...

    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  7. Åh, bra tanke! Du skriver väl om du hittar någon? Min ringa erfarenhet och vad jag har läst är att hon är ledsen och han klappar om, typ. Vilket nog är extremt långt från hela sanningen...


    http://medandufinns.wordpress.com

    SvaraRadera
  8. Medan: Ja, jag ska börja leta! Jag tror som du, det måste bara vara långt från sanningen... Men man får onekligen ofta den uppfattningen.

    SvaraRadera
  9. En kille med MS bloggar om sin och fruns adoptionsplaner på följande adress...
    http://mina-utmaningar.blogspot.com/

    Mest handlar det om den träning som får honom att hålla sin sjukdom stången men de är i startgroparna för adoption så det kommer säkerligen handla mycket om det...
    min man bloggar också om löpning och adoption men jag kan inte ens adressen själv :-D Vi respekterar varandras egna tankar också...

    SvaraRadera